سایت در حال بارگزاری ست، لطفا شکیبا باشید
بوت کمپ چیست ؟ در بوت کمپ چه خبره ؟
  • 1402/05/27

بوت کمپ چیست ؟ در بوت کمپ چه خبره ؟

بوت کمپ چیست و چگونه بر افراد تاثیر می‌گذارد؟

بوت کمپ چیست؟   

بوت کمپ یکی از کلماتی است که خیلی به گوشمون می‌خوره، اما دقیقا به این عبارت توجه کردیم و می‌دونیم این عبارت از کجا میاد؟ یا اینکه دقیقا معنیش چیه و به چه چیزی اشاره داره؟ اصلا تفاوت این واژه با یک کارگاه چیه؟

در این مطلب ما به توضیح تاریخچه و معنی و مفهوم بوت کمپ پرداختیم، تا اگر از این به بعد، این عبارت به گوشتون خورد، هدف و تمایزش رو با سایر دوره‌ها بدونیم.

بوت کمپ، فعالیتی گروهی که در حوزه‌های متفاوتی همچون آموزشی و ورزشی انجام می‌گیرد. در ابتدا این واژه در سال ۱۸۸۸ توسط ارتش آمریکا برای کمپ‌های آموزشی سخت فشرده بوجود آمد که در انتهای این دوره نیروهای پرتلاش و کارآمد به استخدام ارتش در می‌آمدند و محوریت آن تناسب اندام و رژیم غذایی مناسب بود.

نکات تکمیلی درباره بوت کمپ 

به مرور زمان، بوت کمپ در قالب دوره های آموزشی  برای نوجوانانی که مرتکب خلاف شده بودند و به زندان افتاده بودند، با هدف بازپروری، تغییر شکل داد. آنها در این دوره آموزش های کاربردی می‌دیدند و دوره زندانی‌شان را سپری می‌کردند. پس از گذر زمان کاربرد این عبارت به برگزاری تمرینات ورزشی فشرده و کوتاه مدت با نظارت سخت‌گیرانه مربی، تغییر شکل داد.

امروزه عبارت بوت کمپ برای دوره‌های آموزشی در هر زمینه که بیشتر تا کنون در حوزه برنامه نویسی اجرا شده، استفاده می‌شود. در این بوت کمپ‌ها دوره های آموزشی فشرده در یک بازه زمانی به همراه نظارت برگزار می‌شود. این چنین دوره ها معمولا توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها با هدف پرورش نیروی خبره در تخصص مورد نظر، برگزار می‌شوند. تا نهایتا افراد مورد نیاز پرورش و جذب شوند.

 

مزایای شرکت در بوت کمپ 

در ادامه به برخی از مزایای دوره‌های بوت کمپ می‌پردازیم:

زمان مهم‌ترین دارایی شماست

بجای تحصیل ۴ ساله در دانشگاه به بوت کمپ فشرده چند ماهه بپیوندید و به یک مهندس نرم‌افزار تبدیل شوید؛ ادعایی است که توسط مدیران سیلیکون‌ولی مطرح شد.

شما در کنار یادگیری تئوریک، به کار عملی می‌پردازید که با تلفیق دانش و تجربه می‌توانید از هر آنچه در این دوره‌ها می‌آموزید، استفاده کنید.

شبکه سازی کنید

شما با ورود به دوره به احتمال فراوان افرادی شبیه به خودتان را ملاقات می‌کنید و با شناخت افرادی که همانند شما یک هدف را دنبال می‌کنند، شما را زودتر به اهدافتان می‌رسانند یا حداقل می‌توانید ، جایگاه‌ شغلی‌تان را بهبود دهید.

نظم و کار تیمی را در بوت کمپ عمیق‌تر درک می‌کنید

دوره‌هایی از این قبیل، به صورت کاملا فشرده برگزار می‌شوند و انتقال مطالب با دقت و سرعت بیشتری در آنان صورت می‌گیرد. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که اگر فردی با نظم شخصی و تعهد بالا در ابن دوره‌ها حضور پیدا کند قطعا موفقیت را به راحتی لمس می‌کند.

 

بوت کمپ یا کارآموزی؟

بسیاری از افراد معتقدند که به جای شرکت در یک رویداد آموزشی فشرده و صرف هزینه مورد نظر، بهتر است که به دنبال یک دوره کارآموزی متناسب با علاقه خود باشند و پس از گذراندن دوره کارآموزی شانس خود را برای پیوستن به سازمان را امتحان کنند.

اگر توجه کرده باشید گفتیم که، ((شانس خود را امتحان کنند!)).

باید بدانید که تفاوت اصلی بوت کمپ و کارآموزی در این است که وقتی در چنین رویدادی شرکت می‌کنید، به صورت کاملا تخصصی و بسیار فشرده آموزش‌های کاربردی و عملیاتی را تجربه خواهید کرد. درادامه، در هر رویدادی تعدادی از سازمان‌ها نقس برگزار کننده و حامی را دارند که هدف اصلی آن‌ها یافتن و تربیت نیروی متخخص مورد نیازشان است. bootcamp یکی از راه‌هایی است که شما به طور مستقیم به بازار کار مرتبط تخصصتان متصل می‌شوید.

در این رویداد‌ها، شما موارد تجربه محوری را خواهید آموخت که در هیچ وبسایت و دوره آموزشی قابلیت لمس آن را ندارید. مواردی که ممکن است هر لحظه با آن مواجه شوید و راهکار‌هایی که با محوریت انتقال تجربه دریافت کرده‌اید را در لحظه اجرا کنید و از آنان استفاده کنید.

بوت کمپ واقعا موثر است؟

در ابتدا جواب محکم و دقیق را به شما خواهیم داد بله بسیار موثر است! 

برگزاری این دوره‌ها به طور مداوم و هدفمند می‌تواند فرصتی باشد که افراد نباید آن را از دست بدهند. به یاد  داشته باشید معیار‌های مشخصی را برای انتخاب بوت کمپ مورد خود داشته باشید. برای مثال برخی از افراد به این موضوع اهمیت می‌دهند که سازمان بسیار مشهوری این دوره را برگزار کند، مدرک معتبر اهدا شود، استید حتما نام آشنا باشند و

اما جدای از تمام این‌ها موردی که تاثیر بوت کمپ را مشخص می‌کند به دو مورد اساسی بستگی دارد:

۱- پس از بوت کمپ چه اتفاقی می‌افتد؟

۲-تا چه مقدار عملیاتی آموزش داده می‌شود؟

توصیه ما به شما است که این دو مورد را به بقیه دغدغه‌ها اولویت دهید؛ چون هدف تمام افرادی که تخصص خاصی را در پیش می‌گیرند ورود به بازار هدف است. اگر هدف برگزار کنندگان نیز چیزی غیر از این مورد باشد، نمی‌توان امتیاز را به دوره برگزار شده داد و عملا بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

برای موفقیت در بوت کمپ چه فاکتور‌هایی را نیاز دارید؟

موفقیت در بوت کمپ به چه چیزی بستگی دارد؟

موفقیت در چنین رویدادهایی نیازمند تلاش و توجهی است که باید به مباحث مطرح شده داشته باشید. لحظه به لحظه یک بوت کمپ موثر، پر از نکات و مواردی است که باید به ذهن بسپارید و روش اجرای آنان را یاد بگیرید. اما انگیزه درونی شما قبل از شرکت در بوت کمپ تعیین کننده موفقیتی است که به دست می‌آورید.

قبل از حضور در این دوره‌ها این سوال‌ها را از خود بپرسید:

۱- آیا به این حوزه علاقه دارم؟

۲- چرا باید درباره چنین موضوعی اطلاعات کسب کنم؟

۳- پس از شرکت در بوت کمپ می‌خواهم در چه جایگاهی قرار بگیرم؟

زمانی که شما از انگیزه و مسیر خود مطمئن باشید، خواهید توانست که با جدیت بیشتری مطالب را پیگیری کنید و به برترین شرکت‌ کننده تبدیل شوید؛ که طبیعتا آینده بهتری در سازمان‌های مرتبط منتظر شما خواهد بود.

نتیجه‌گیری

برای موفقیت در این مسیر می‌بایست قبل از شروع آن، هدف و ماهیت حضور خود را مشخص کنید. با انجام دادن این کار، خواهید دانست که بعد از یادگیری مفاهیم و مطالب مربوطه، می‌خواهید چه کنید و اهداف شما برای یادگیری مطالب تخصصی مشخص می‌شوند.

با دانستن هدف و مسیر پیشرفت خود، بازدهی چندین برابری را تجربه خواهید کرد و این مسئله در آینده حرفه‌ای شما نیز تاثیر بسیاری خواهد داشت.

البته فراموش نکنید که مجموعه‌ای که در بوت کمپ آن شرکت می‌کنید نیز یکی از فاکتور‌های مهم و موثر برای تغییرات مثبت در حرفه و تخصص شما است.

منبع :nextera.comنکسترا فاکتوری .